29.03.2022

#KolejNa, nr 1, marzec 2022

MMR Group TransComfort rozpoczyna cykl rozmów eksperckich #KolejNa. Co kwartał pojawią się rozmowy z osobami bezpośrednio lub pośrednio związanymi z branżą kolejową.

 

Cykl #KolejNa inauguruje rozmowa z Panią Katarzyną Dzięcioł-Biełowieżec, Pełnomocnikiem ds. Komunikacji i Sponsoringu oraz Rzecznikiem Prasowym Polskiego Związku Kolarskiego, która dotyczy poziomu bezpieczeństwa i komfortu rowerzystów i kolarzy podczas korzystania z nawierzchni torowo-drogowych.

 

Uniwersyteckie centrum ratunkowe Inselspital w Bernie przeanalizowało wypadki rowerowe w latach 2012-2017. Konkluzja jest zaskakująca – ponad 10% wypadków rowerowych miało miejsce na torowiskach. Infrastruktura torowa od lat stanowi zatem dla rowerzystów nie lada wyzwanie. MMR Group TransComfort zapobiega kolejnym wypadkom, np. poprzez wprowadzenie systemu VeloCity Warto jednak zrozumieć, co tak naprawdę stanowi przeszkodę podczas jazdy rowerem przez torowiska.

 

MMR Group TransComfort: Z jakimi problemami w kontekście stanu nawierzchni torowo-drogowych musicie się Państwo najczęściej mierzyć?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Kolarze na szosach spędzają wiele godzin podczas treningów i wyścigów. Wielokrotnie przejeżdżają także przez tory kolejowe oraz tramwajowe. W takich miejscach zawsze należy zachować ostrożność i odpowiednio dostosować technikę przejazdu, bo niestety tory nigdy nie były miejscem przyjaznym rowerzystom. Sama specyfika ich konstrukcji, dodatkowe nierówności pomiędzy torami spowodowane ruchem samochodowym, powodują, że szczególnie użytkownicy rowerów szosowych mogą mieć kłopot z płynnym przejazdem. Dodatkowo mokre torowiska są po prostu niebezpieczne, bo są bardzo śliskie. Dużo zależy oczywiście od techniki danego zawodnika, ale na pewno sprawniej, szczególnie w trakcie wyścigów, byłoby móc nie traktować przejazdu przez tory jako ewentualnej przeszkody.

 

MMR Group TransComfort: Czy nawierzchnie torowo-drogowe w Polsce są odpowiednio przystosowane do przejazdów rowerowych w ramach wyścigów kolarskich?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Na pewno na przestrzeni lat infrastruktura kolejowa w wielu miejscach została zmodernizowana i jest to mniejszy problem niż 10, 20 lat temu. Z drugiej strony nadal  stosowane są rozwiązania, które są szyte na miarę kierowców samochodów i szybko też eksploatują się w sposób niekorzystny dla rowerowych uczestników ruchu. Podczas wyścigu miejsca przejazdów przez tory oznaczane są jako miejsca potencjalnie niebezpieczne, co mówi samo za siebie. Nie jesteśmy w stanie zabezpieczyć ich w taki sposób, aby przejechać przez tory jak po równej powierzchni – szczególnie, że na wyścigu koncentracja skupiona jest na sportowej rywalizacji, prędkość jest naprawdę wysoka i często w jednym momencie przejeżdża cały peleton. Tory stają się w tych okolicznościach kłopotem – w zależności od jakości przejazdu – mniejszym lub większym, ale jednak kłopotem.

 

MMR Group TransComfort: Czy stosowane do tej pory rozwiązania zabezpieczające nawierzchnie torowo-drogowe na czas wyścigów kolarskich były satysfakcjonujące?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Podczas wyścigów nie stosuje się jakichś szczególnych, dedykowanych rozwiązań. Oznaczane są miejsca przejazdów przez tory, a także sędziowie na odprawach technicznych proszą o zachowanie szczególnej ostrożności w tych miejscach.

 

MMR Group TransComfort: Czy posiadacie Państwo statystyki wypadkowe, jeśli chodzi o wypadki rowerowe na torowiskach ogółem?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Nie mamy takich statystyk, natomiast każdy kolarz w swojej karierze na pewno miał moment, w którym torowisko sprawiło kłopot. Wielu też, szczególnie na mokrej powierzchni, nie uniknęło kraksy.

 

MMR Group TransComfort: Czy podczas wyścigów kolarskich dochodziło do wypadków, które wynikały stricte ze źle zabezpieczonego torowiska?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Torowiska w trakcie wyścigu nie są zabezpieczane żadnymi dodatkowymi elementami zwiększającymi bezpieczeństwo i wielokrotnie na całym świecie zdarzały się w takich miejscach kolarskie kraksy. Obecnie wydaje się, że takich sytuacji jest mniej, ale należy się zastanowić, czy jedynie dlatego, że infrastruktura została zmodernizowana, czy też dlatego, że organizatorzy często unikają wyznaczania trasy z przejazdami kolejowymi.

 

MMR Group TransComfort: Czy podejmujecie Państwo dyskusję z zarządami infrastruktury dotyczącą lepszego zabezpieczania torowisk w kontekście bezpieczeństwa rowerzystów, a której postulaty nie do końca zostają wysłuchane, tym bardziej wdrażane?

Katarzyna Dzięcioł-Biełowieżec: Jako Polski Związek Kolarski nie prowadziliśmy do tej pory takich rozmów. Ale czy to jako szkoleniowcy, czy też zawodnicy, a także jako jedni z wielu uczestników ruchu drogowego obserwujemy, że modernizacja i zabezpieczenia na przejazdach kolejowych i tramwajowych są od lat standardowe i nie zawsze przyjazne rowerzystom i pieszym.

 

 

Systemy zawieszenia pneumatycznego i elementy metalowo-gumowe od Continental

Systemy zawieszenia pneumatycznego i elementy metalowo-gumowe od Continental

Zapraszamy do zapoznania się z prezentacją wieloletniego partnera MMR Group TransComfort.
MMR Group TransComfort głównym sponsorem Komisji Torowej

MMR Group TransComfort głównym sponsorem Komisji Torowej

W dniach 2-3 czerwca 2022 roku w Warszawie odbyła się Komisja Torowa – posiedzenie konferencyjne branży tramwajowej, którego organizatorami była Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oraz Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. Głównym sponsorem wydarzenia był MMR Group TransComfort.
MMR Group TransComfort sponsorem XI Mistrzostw Polski w piłce nożnej branży kolejowej

MMR Group TransComfort sponsorem XI Mistrzostw Polski w piłce nożnej branży kolejowej

27 maja 2022 roku w Bydgoszczy odbyły się XI Mistrzostwa Polski w piłce nożnej branży kolejowej o Puchar Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. MMR Group TransComfort był jednym ze sponsorów wydarzenia.

Skontaktuj się z nami

    Strona jest chroniona przez reCAPTCHA i podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi