18.01.2021

Bezpieczeństwo rowerzystów na torowiskach

Uniwersyteckie centrum ratunkowe Inselspital w Bernie przeanalizowało wypadki rowerowe w latach 2012-2017. Konkluzja jest zaskakująca – ponad 10% wypadków miało miejsce na torowiskach tramwajowych. Infrastruktura torowa od lat stanowi dla rowerzystów wyzwanie i do tej pory nie zadbano odpowiednio o ich bezpieczeństwo.

Rowerzyści pokonujący na swojej trasie torowiska często ryzykują własne zdrowie, a nawet życie starając się manewrować, aby koła roweru nie wpadały w przestrzeń przeznaczoną dla obrzeża koła tramwajowego. Torowisko staje się zatem istotną przeszkodą w codziennym ruchu ulicznym, szczególnie podczas wyścigów rowerowych, gdzie kongestia rowerzystów i szybkość jazdy stanowią dodatkowe niebezpieczeństwo.

Według badań University of Tennesse-Knoxville w 2014 r., na ruchliwej czteropasmowej ulicy z ruchem tramwajowym w Knoxville, w ciągu dwóch miesięcy doszło do 53 wypadków z udziałem rowerzystów przy ogólnej liczbie 13 247 uczestników ruchu rowerowego w tym samym miejscu i czasie. Daje to wskaźnik wypadkowości na poziomie 0,4%. Z kolei na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie, przy natężeniu ruchu ok. 50 000 samochodów dziennie i liczbie 334 wypadków rocznie, prawdopodobieństwo wypadku jest zredukowane do 0,0018% lub do 1 wypadku na 55 000 przejazdów. Uznawany od lat za najbardziej newralgiczny punkt drogowy w Niemczech jest zatem 220 razy bardziej bezpieczny od skrzyżowania torowiska linii tramwajowej z drogą dla rowerów.

Spółka SEALABLE Solutions GmbH (wcześniej Dätwyler Sealing Technologies Deutschland GmbH), wieloletni partner TransComfort, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o., wykorzystał powyższe statystyki do opracowania i opatentowania innowacyjnego systemu VeloGleis.

Realizując projekty rozwojowe (m.in. z operatorem transportu publicznego VBZ w Zurychu) SEALABLE zebrał dane potrzebne do symulacji MES wrażliwego elementu nawierzchni drogowej. Wspólnie z firmą Künstler Bahntechnik GmbH stworzył unikalny w skali światowej system VeloGleis o konstrukcji stalowej z rdzeniem w postaci wytłaczanego profilu elastomerowego. Profil ten wypełnia rowek toru zapewniając bezpieczną jazdę rowerem lub komfortowe chodzenie w butach na wysokim obcasie.

System VeloGleis tworzy całkowicie zamkniętą powierzchnię podczas korzystania z drogi przez rowerzystów lub pieszych. Po ponad 350 000 przejazdów pojazdu szynowego tor testowy nie wykazał żadnego uszczerbku dla funkcji bezpieczeństwa torowiska. Praktycznie każdy profil szyny i rodzaj przytwierdzenia nadają się do wykorzystania w systemie VeloGleis. Mocowanie profilu elastomerowego odbywa się poza miejscem budowy, a w konwencjonalnym kanale torowym nie ma żadnych dodatkowych komponentów. System umożliwia łatwą wymianę szyn bez skomplikowanych robót drogowych, czyszczenie systemu odbywa się przez otwory do przepłukiwania, a napraw szyn można dokonywać poprzez napawanie.

VeloGleis nadaje się do montażu w łukach nawet o najmniejszym promieniu, w rozjazdach, a także w miejscach występowania infrastruktury okołotorowej. System wykazuje pełną zgodność z normami PN EN ISO 5470-2, PN EN 1433 i PN EN 50162.

Innowacyjny system VeloGleis zyskał już uznanie i referencje w Niemczech i Szwajcarii. Bezpieczeństwo, funkcjonalność, a także szerokie możliwości montażu sprawiły, że VeloGleis jest przewidziany w kolejnych projektach realizowanych dla operatorów publicznych oraz dla prywatnych przedstawicieli przemysłu posiadających na swoim terenie sieć torowisk do transportu wewnętrznego również poza Europą.

gallery-itemgallery-itemgallery-item

MMR Group TransComfort na Komisji Torowej IGKM. Oficjalna premiera autorskiej technologii kotwiącej MMR MONO-MASS!

MMR Group TransComfort na Komisji Torowej IGKM. Oficjalna premiera autorskiej technologii kotwiącej MMR MONO-MASS!

W dniach 10-11 maja we Wrocławiu odbyła się Komisja Torowa, organizowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej oraz MPK Wrocław. Głównym Partnerem spotkania był MMR Group TransComfort. Komisja była doskonałą okazją do oficjalnej premiery autorskiej technologii kotwiącej MMR MONO-MASS, zaimplementowanej w marcu na skrzyżowaniu ulic Bałtyckiej i Obornickiej we Wrocławiu
Zakończenie remontu torowiska na skrzyżowaniu Bałtyckiej i Obornickiej we Wrocławiu. Autorska technologia kotwiąca MMR MONO-MASS

Zakończenie remontu torowiska na skrzyżowaniu Bałtyckiej i Obornickiej we Wrocławiu. Autorska technologia kotwiąca MMR MONO-MASS

Na przełomie marca i kwietnia zakończyła się przebudowa torowiska na skrzyżowaniu ulic Bałtyckiej i Obornickiej we Wrocławiu. W ramach prowadzonego projektu, MMR Group TransComfort dostarczył m.in. autorską, innowacyjną technologię kotwienia szyn MMR MONO-MASS.
VeloGleis – innowacyjny system, który zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego!

VeloGleis – innowacyjny system, który zwiększa bezpieczeństwo ruchu drogowego!

Bezpieczeństwo, funkcjonalność, łatwa konserwacja i serwis, a także szerokie możliwości montażu sprawiły, że VeloGleis jest przewidziany w wielu projektach realizowanych dla operatorów publicznych oraz dla prywatnych przedstawicieli przemysłu, posiadających na swoim terenie sieć torowisk do kolejowego transportu wewnętrznego również poza Europą.

Skontaktuj się z nami

    Strona jest chroniona przez reCAPTCHA i podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi