18.01.2021

Bezpieczeństwo rowerzystów na torowiskach

Uniwersyteckie centrum ratunkowe Inselspital w Bernie przeanalizowało wypadki rowerowe w latach 2012-2017. Konkluzja jest zaskakująca – ponad 10% wypadków miało miejsce na torowiskach tramwajowych. Infrastruktura torowa od lat stanowi dla rowerzystów wyzwanie i do tej pory nie zadbano odpowiednio o ich bezpieczeństwo.

Rowerzyści pokonujący na swojej trasie torowiska często ryzykują własne zdrowie, a nawet życie starając się manewrować, aby koła roweru nie wpadały w przestrzeń przeznaczoną dla obrzeża koła tramwajowego. Torowisko staje się zatem istotną przeszkodą w codziennym ruchu ulicznym, szczególnie podczas wyścigów rowerowych, gdzie kongestia rowerzystów i szybkość jazdy stanowią dodatkowe niebezpieczeństwo.

Według badań University of Tennesse-Knoxville w 2014 r., na ruchliwej czteropasmowej ulicy z ruchem tramwajowym w Knoxville, w ciągu dwóch miesięcy doszło do 53 wypadków z udziałem rowerzystów przy ogólnej liczbie 13 247 uczestników ruchu rowerowego w tym samym miejscu i czasie. Daje to wskaźnik wypadkowości na poziomie 0,4%. Z kolei na Ernst-Reuter-Platz w Berlinie, przy natężeniu ruchu ok. 50 000 samochodów dziennie i liczbie 334 wypadków rocznie, prawdopodobieństwo wypadku jest zredukowane do 0,0018% lub do 1 wypadku na 55 000 przejazdów. Uznawany od lat za najbardziej newralgiczny punkt drogowy w Niemczech jest zatem 220 razy bardziej bezpieczny od skrzyżowania torowiska linii tramwajowej z drogą dla rowerów.

Spółka SEALABLE Solutions GmbH (wcześniej Dätwyler Sealing Technologies Deutschland GmbH), wieloletni partner TransComfort, BU M&MR Trading Polska Sp. z o.o., wykorzystał powyższe statystyki do opracowania i opatentowania innowacyjnego systemu VeloGleis.

Realizując projekty rozwojowe (m.in. z operatorem transportu publicznego VBZ w Zurychu) SEALABLE zebrał dane potrzebne do symulacji MES wrażliwego elementu nawierzchni drogowej. Wspólnie z firmą Künstler Bahntechnik GmbH stworzył unikalny w skali światowej system VeloGleis o konstrukcji stalowej z rdzeniem w postaci wytłaczanego profilu elastomerowego. Profil ten wypełnia rowek toru zapewniając bezpieczną jazdę rowerem lub komfortowe chodzenie w butach na wysokim obcasie.

System VeloGleis tworzy całkowicie zamkniętą powierzchnię podczas korzystania z drogi przez rowerzystów lub pieszych. Po ponad 350 000 przejazdów pojazdu szynowego tor testowy nie wykazał żadnego uszczerbku dla funkcji bezpieczeństwa torowiska. Praktycznie każdy profil szyny i rodzaj przytwierdzenia nadają się do wykorzystania w systemie VeloGleis. Mocowanie profilu elastomerowego odbywa się poza miejscem budowy, a w konwencjonalnym kanale torowym nie ma żadnych dodatkowych komponentów. System umożliwia łatwą wymianę szyn bez skomplikowanych robót drogowych, czyszczenie systemu odbywa się przez otwory do przepłukiwania, a napraw szyn można dokonywać poprzez napawanie.

VeloGleis nadaje się do montażu w łukach nawet o najmniejszym promieniu, w rozjazdach, a także w miejscach występowania infrastruktury okołotorowej. System wykazuje pełną zgodność z normami PN EN ISO 5470-2, PN EN 1433 i PN EN 50162.

Innowacyjny system VeloGleis zyskał już uznanie i referencje w Niemczech i Szwajcarii. Bezpieczeństwo, funkcjonalność, a także szerokie możliwości montażu sprawiły, że VeloGleis jest przewidziany w kolejnych projektach realizowanych dla operatorów publicznych oraz dla prywatnych przedstawicieli przemysłu posiadających na swoim terenie sieć torowisk do transportu wewnętrznego również poza Europą.

gallery-itemgallery-itemgallery-item

MMR Group TransComfort sponsorem Komisji Taboru Tramwajowego

MMR Group TransComfort sponsorem Komisji Taboru Tramwajowego

W dniach 6-7 września 2022 roku w Olsztynie odbyła się Komisja Taboru Tramwajowego, organizowana przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej oraz olsztyńskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. MMR Group TransComfort znalazł się w grupie sponsorów konferencji.
System RCS® od MMR Group TransComfort na torowisko zielone w ramach budowy Osi Zachodniej we Wrocławiu

System RCS® od MMR Group TransComfort na torowisko zielone w ramach budowy Osi Zachodniej we Wrocławiu

We Wrocławiu trwają zaawansowane prace przy budowie tzw. Osi Zachodniej, największej obecnie inwestycji drogowej w tej części miasta. W ramach prac powstanie m.in. nowe, zielone torowisko, do którego MMR Group TransComfort dostarczył 3537 mtp systemu RCS®.
MMR Group TransComfort uzyskał świadectwo UTK dla systemu pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV

MMR Group TransComfort uzyskał świadectwo UTK dla systemu pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV

MMR Group TransComfort otrzymał od Urzędu Transportu Kolejowego bezterminowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji dla systemu pomiaru obciążeń pionowych typu SMCV. System znajduje się w grupie „urządzeń do wykrywania stanów awaryjnych pojazdów kolejowych podczas biegu pociągu oraz nieprawidłowości załadunku wagonów”.

Skontaktuj się z nami

    Strona jest chroniona przez reCAPTCHA i podlega ona następującym warunkom Google: Polityka prywatności, Warunki usługi