Stabilizatory
Stabilizatory to elastyczne elementy zawieszenia pojazdu szynowego, których zadaniem jest przeciwdziałanie przechyłom poprzecznym pojazdu w czasie jazdy po łuku. Innymi słowy stabilizator to pewnego rodzaju łącznik do przenoszenia siły zawieszenia z jednej strony pojazdu na drugą.
Zasada działania stabilizatora nie jest skomplikowana. Można przyjąć, że stabilizator jest drążkiem o określonej średnicy, prostym lub wyprofilowanym. Umocowany jest wahliwie z jednej strony do pudła pojazdu, z drugiej zaś do wózka kolejowego lub do wahacza za pomocą regulowanych łączników.
W czasie jazdy po niewielkich nierównościach, koła uginają się jednocześnie lub różnica ugięcia jest nieznaczna. W tych warunkach stabilizatory nie mają wpływu na pracę zawieszenia. W czasie jazdy w zakręcie stabilizatory przeciwdziałają nadmiernemu zwiększaniu się przechyłu poprzecznego pudła.
W stabilizatorach stosujemy różne typy łożysk, w zależności od potrzeb – są to łożyska sferyczne, sworznie gumowo metalowe oraz łożyska ślizgowe. Parametry stabilizatora, m.in. sztywność skrętna, dobierane są indywidualnie dla każdego klienta przez dział techniczny MMR Group TransComfort.